Emmä saanutkaan sanoo, missä me oltiin, koska sinne mennään kuulemma vielä uudestaankin. Siks toi haparointi otsikossa.  Me siis herättiin ajoissa, käytiin pieni lenkki ja sit mamma alko ihan selvästi valmistautuu metsäretkeen. Sen huomaa siitä, että fasaadi jätettiin suurinpiirtein alkuperäiseks, ei töhkää eikä möhkää naamavärkkiin. Sitten kerättiin veitsiä, pussukoita, mun nameja, pilli jne. Kauheeta hääräämistä!

Mun ylläriks me poikettiinkin sen Littoisten kissalan pihaan ensin ja sieltä ovesta tuli Kisu-täti Anne täydessä metsävarustuksessa. Ohhoh - olis nyt ottanut kissan, pari föliin. Olis tullut mullekin vähän jäljestyshommia.

Mä sain kauheen juoksuvauhdin heti päälle ja välillä menin piiloonkin, ettei mamma löytäis. Tässä mä oon piilossa, paitsi et vähän piti kurkkia, huomataanks mun katoominen.

Huomattiinhan se. Hohhoh. Mamma alkaa hoksata mun juonet ihan liian hyvin, pitää varmaan keksii jotain ihan uutta. Matkalla mun tuli jano ja kuinka ollakaan, siellä oli syvä oja, jossa oli paljon vettä. Käväisin sitten uimassa samalla rahalla. Se anto uutta potkuu retkelle ja aloin tutkia maastoa.

Juoksin parisen tuntii enkä mennyt edes kostealle sammalpeitteelle lepäämään, koska meitsihän ei luovuta. Paitsi jos väsyy.  Sitten metsästä alkoi kuulua kiivasta keskustelua ja menin katsomaan. Ne tunnisti sieniä parhaillaan, siis Anne ja mamma. Anne oli löytänyt ison alueen, jossa kasvaa sitä mustaa torvee. Mä en tajuu, miks ne menee aina ihan sekasin, kun niitä tötteröitä jossain on. Onhan niitä melkein joka paikassa, mut ihmiset ei näe, ei haista!  Pitää varmaan ruveta hakeen niille näitä paikkoja. Mamma oli ihan huuli pyöreenä, että miten melkein enskertalainen tulee, löytää ja kysyy, mikähän sieni tämä on, vaikka ihan hyvin tiesi ja tunsi. Tässä on meidän satoa:

Oli taas hieno retki, kiitos Annelle mukavasta seurasta.

Tossa korissa alhaalla on kuulemma lampaankääpää. "Se onku lihhoo", sano mun mummon kotitalousope aikoinaan. Tällä ei siis oo lihoomisen kanssa mitään tekemistä, vaan lihan. Mjam, pitääpä kokeilla. Niitä löytyi sitten enemmänkin.