Kustaa Nummelin oli rippikoulun käytyään renkinä kotipitäjänsä Nousiaisten ja sen naapuripitäjien taloissa sekä Naantalissa kunnes vuonna 1821 hän muutti Turkuun. Kirvesmiehen oppipoikana ollut Nummelin jäi kiinni taskuvarkaudesta Maariassa vuonna 1823 mutta vältti pakkotyöhön joutumisen maksamalla hänelle määrätyn rahakorvauksen. Hän kärsi kuitenkin 24 parin raipparangaistuksen ja kirkkorangaistuksen Maarian kirkossa.

Vuonna 1825 Nummelin yhdessä veljensä ja kolmannen varkaan kanssa teki murron Fagernäsin säteriin Taivassalossa ja Turussa. Miehet asetettiin syytteeseen. Kustaa Nummelinin ja Fredrik Blanksiuksen onnistui paeta Taivassalon käräjien aikana vankeinhoitajan talosta, kun he pahoinpitelivät kaksi vartijaa verihaavoille. Pakomatka päättyi kuitenkin Uuteenkaupunkiin. Turkulaisen kauppiaan Forsströmin kauppaan tekemästään murrosta (Taivassalon murrosta ei Nummelinia tuomittu) Nummelin sai 1827 lopullisena rangaistuksena 40 paria raippoja, kirkkorangaistuksen Turun tuomiokirkossa sekä vajaat viisi vuotta pakkotyötä Viaporin linnoituksessa. Viaporista hänet siirrettiin Venäjälle Kronstadtiin ja edelleen vankikomppanioihin Pietariin, josta hän vapautui vuonna 1832. Nummelin kuljetettiin kruunun kyydillä Pietarista Viipurin kautta Turkuun.

Lyhyen torppariaikansa jälkeen Nummelin jatkoi rötöstelyään Turun ja Porin seudulla... (Wikipedia)

Mulla on lempinimi, josta mä en ekaks tienny, onko se hyvä vai huono. Nyt mamma selvitti asiaa ja mä oon oikeestaan vähän ylpee. Ne sanoo mua Sika-Kyöstiksi, ihmiset nimittäin. On se hienoo - se kun oli parisataa vuotta sitten täällä Turun nurkilla kuuluisuus ja vähän semmonen Ropin Huud -tyyppi!

Nimi mulle tulee ehkä siitä, että kun mamma vaiks antaa Ainolle ja mulle samanlaiset puruluut, niin mä käyn ottaas Ainolta sen lurupuun pois ja pidän ite molemmat. Jos mamma taas antaa niitä enemmän kuin kaks, mä vahdin ne kaikki ja pidän ne itelläni. Mummielestä se on ihan oikein - oonhan mä vanhempikin kuin Aino ja talon ainut poika.

Toinen syy saattas olla se, että jos Aino saa jonku lelun, niin mä otan ja rikon sen heti. Joskus ne laittaa yhen portin kiinni, et Ainupainulellikkipellikki sais kans leikkii, mut onneks olen lannistanut sen niin, ettei se uskalla koskeekaan niihin leluihin, kun kyttään portin takaa. Teen sen just niinku Sika-Kyöstikin varmaan teki, kun kaverille annettiin lelu ja se joutu ite kaltereitten taakse.

Kolmantena syynä vois olla se, että pieksen mielelläni Ainon ihan mennentullen. Ainosta on tullut maailmanmestari selälleen heittäytymisessä. Olis ilonen, että on näin hyvä valmentaja!

Sit Aino pahus pääsi karkuun. Siitäkin se sais olla kiitollinen, koska siitä on tullut tosi nopee mun reenien ansiosta.

Sit se hölmö meni ja pysähty!

Koetti vielä juosta, mut takki alko olla tyhjä.

Sitä saa, mitä pyytää...

 

Mä tavallaan hieron sen jalkaa tossa. Hampailla.

Mamsku ja papsu on sitä mieltä, että mä tarttisin SSS-joukot paikalle. Se tarkottaa kai Suomen Sisko Soloa. Mulla on kuulemma liian suuret luulot itestäni ja Aino taipuu ihan mihin vaan. Vielä.