Tänä aamuna mammalla oli ns. kirkas heti tai hetkellinen älykkyyskohtaus, ihan miten vaan. Mä aloin aavistella tällasta, kun se päästi meidät vaan pihapisulle ja leikkas kinkkua palasis meidän koulutuspussukkaan, jonka se sito sitten lonkalleen. Olin aika täpinöissäni ja Aino meinas mennä iha sekasi! Se haisto sen kinkun ja tiesi, että nyt, nyt alkaa tapahtuu.

Kauhee pettymys seuras, kun meidät hyppyytettiin autoon (Aikku mitään hyppää, mamman kultupulu nostetaan sinne - ja sekö parson, kysyn vaan). Ajeltiin ja mami kävi kaupassa, sitten taas ajeltiin ja kun oltiin jo lupaavasti auton nokka kohti metsämaita, taas topattiin ja mami kävi ostaas pölypusseja siihen vehkeeseen, jota me muuteski vihataan! Onks mitään järkee tollasessa?

Matka kuitenki jatku ja taisin ottaa torkutkin siinä, kun luulin, että ajellaan vaan seuraavaan kauppaan. Yht'äkkiä me oltiin siellä! Satulammen metsätiellä! Juku, kun ihan vattasta väänsi, kun tajusin. Etenkin kun en ollut pihalle tehnyt niitä juttuja...

Ekaks me vaan haisteltiin ja varmistettiin, että kaikki on hyvin. Ei näkynyt metsästäjii, ei ilveksii eikä mitään muutakaan hälyttävää.

Aikku otti vauhtii ja kun me oltiin kerätty virtaa tässä jo parikin viikkoo, me purettiin meidän ylipaine ekaks tappelemalla oikein pitkän kaavan mukaan. Se helpottaa oloa aina kummasti.

Tossa ylhäällä me irvistellään. Mun mielestä mä oon aika vakuuttavan näkönen. Ite pelkäisin, jos joku kalistelis mulle hampuleita tollee.

Sitten vaan juoksuks, lammelle ja laavulle! Ainosta on tullut tosi nopee, sen kanssa saa olla aika tarkkana, ettei ala ohitteleen Salama-Waldoo.

Määränpäässä syötiin eväitä ja mami istuskeli ja katteli meidän touhui. Kun se ite söi voikkarii, mä vahdin ympäristöö. Niinku aina. Kotonakin, kun porukat istuu pöytään, olen tosi tarkkana, et ne saa syödä rauhassa ja mieluusti silloin haukunkin. Meidän ihmiset tykkää siitä. Luulisin.

Kun tultiin kotiin, siellä olikin ylläri! Mun.. eiku meidän keittiön lattia oli valmis, nyt voidaan kuratassutella ja sutata ruuan kanssa niinku ennenkin!